Historie - část 1

Stadion, a.s. Rakovník

    Počátky rakovnické firmy jsou spjaty s dílnou pana B. Pánka, kterou v roce 1922 koupila Stadion,a.s. Rakovník. Nedílnou součástí vzniku firmy byla i koupě zavedeného obchodního podniku významných evropských výrobců kol od pana Františka Heringa z Rokycan jedním z akcionářů Stadion, a.s., kterým byl pan Ing.Adolf Pozděna. 

    Rokycanský rodák a podnikatel František Hering (1887-1961) stál u zrodu tradiční výroby jízdních kol v Rokycanech, spjatých především se značkou Favorit, která se zde po několik desetiletí v 2.polovině 20.století vyráběla avšak jejímu úspěchu předcházela poměrně intenzivní výroba o mnoho let dříve.  František Hering začal jako pouhý obchodník, který prodával v Rokycanech kola významných evropských výrobců (Anglická zbrojovka, Rakouská zbrojovka, BSA, Steyr, Britania), avšak během první světové války byl nucen pro pokles zájmu svůj obchod uzavřít. Po válce se mu pomalu začíná uskutečňovat jeho sen výstavby vlastní výrobny na jízdní kola, kterou lokalizoval do Rokycan, ale bohužel záhy v roce 1922 svoji výrobnu odprodal Stadionu, a. s. z Rakovníka.

    Továrna Stadion, a.s. Rakovník začala vyrábět dámská i pánská jízdní kola pod označením Stadion, Stadion originál, Fit, Fit speciál s předním blatníkovým znakem písmene „S“.   

 

    V tu dobu šlo o rukodělnou výrobu za pomoci strojů a rozlišovali se jenom dva druhy jízdních kol, pánská a dámská. Postupem času dochází k velkému rozmachu firmy a součástí výroby byla i polozávodní a závodní kola s berany včetně možnosti dvou i tří rychlostního zadního náboje. Elegantní kola byla rozlišena gravírovaným (leptaným) nápisem Stadion na trubce rámu. Probíhala taky výroba užitkových kol pro dovoz zboží a v nabídce byla i kola chlapecká a pro dívky. V roce 1933 bylo vyrobeno kolem 100.000 jízdních kol v různých provedeních a ve firmě pracovalo 200 zaměstnanců. 

  Fotografie vedení a zaměstnanců továrny z roku 1933 ku příležitosti výroby 100.000 -tého jízdního kola.

 

Průměrná cena jízdního kola byla 790 Kč. Celou továrnu v roce 1938 kupuje Československá Zbrojovka Brno, která v následujícím roce 1939 utlumuje výrobu jízdních kol kvůli válečnému průmyslu. Po válce byl podnik znárodněn a navázal na předválečnou výrobu jízdních kol. 

 

Fotografie vedení a zaměstnanců továrny z roku 1947 ku příležitosti 25. výročí založení závodu. Ve středu spodní řady, v černém obleku, sedí první ředitel závodu Ing.Adolf Pozděna.

  

    V roce 1949 se závod osamostatnil a vyráběl cestovní jízdní kola pod značkou Velo-Stadion Rakovník, která byla vyvážena do 70-ti zemí světa. Kolem roku 1956 započal vývoj prvních prototypů, testování a výroba známých mopedů S1, S11, později S22, S23, S24, S25 a S26. Jak se výroba mopedů dostala do rakovnické továrny na jízdní kola, o tom někdy příště....